מהי אדריכלות כפרית ומהם מאפייניה?

תוכן עניינים

אדריכלות, באופן כללי – היא אומנות הבנייה ולפיכך עוסקת היא בכל הנוגע לתכנון ולעיצוב מבנים וחלליהם. אדריכלות היא שילוב של אמנות ומדע (הנדסת בניין). אדריכלות יכולה לכלול את רמת המאקרו ואת רמת המיקרו (פרטי הפרטים, כמו הריהוט). במדינת ישראל ובעולם ישנם סגנונות אדריכלות שונים, וכל אחד מהם מהווה פתח לחוויות קצת אחרות. כל אחד מהם, למעשה יכול לספק חווית מראה שונה למבנה. על כן השילוב בין אמנות להנדסת בניין כל כך מתאים, שכן יש גם את הצורך לדמיין ולהגשים חלום וחווה, וגם את האפשרות לממש אותה בפועל כדרך השימוש באמצעים מכניים, הנדסיים, לוגיים ומדעיים. אדריכלות כפרית היא אומנות תכנון בתים פרטיים בסגנון כפרי.

מהו סגנון האדריכלות המודרני?

אם נרצה לסקור מעט סגנונות, הרי שנדסקס בקצרה על סגנון האדריכלות המודרנית כמו גם על סגנון האדריכלות הכפרית. באופן כללי, כל סגנון מושפע מן התרבות שבו הוא נוצר.  מה שמייחד את האדריכלות המודרנית, הוא, ובכן, לא כל כך קלה להגדרה. שכן במקרה של אדריכלות מודרנית הדגש הוא על חופש אמנותי, גיוון ושינוי. כלומר, משהו נמצא בשינוי ותנועה – וזה פחות או יותר המאפיין העיקרי של האדריכלות המודרנית.

למעשה, הסגנון המודרני מנסה לשלב כל מיני היבטים כדי לראות מה ייצא. בשונה מהסגנון הכפרי שכמו "מוגבל" לשימוש באבנים, עץ וחומרי בנייה המקנים מראה טבעי לכאורה (ויכול להתאים במיוחד עבור תכנון בתים פרטיים בסגנון כפרי, או לסגנון העירוני שעושה שימוש בחומרי בטון, פלדה וזכוכית – הסגנון המודרני יכול לשלב בין העולמות ולהגיד: "הא-הא, זה חדש  עכשיו". ברוך הבא למודרנה.

מהו סגנון האדריכלות הכפרי?

מנגד, סגנון האדריכלות הכפרי – כפי שנגענו בקצרה בפסקה הקודמת, אכן מתמקד בחומרי גלם מסוימים. סביר שלא נראה זכוכיות וחלקי בטון כחלק מהנוף, אלא אם כן אנחנו מעוניינים לשלב זאת כחלק מהמשחק העיצובי.  הסגנון האדריכלי הכפרי שואף להעניק חוויה כפרית, להעניק תחושה מחממת ומחבקת. הסגנון מגיע, לפחות בחלק ממקורותיו – ממקומות קרים בארצות אירופאיות בהם רצפות עץ פשוט נחשבו כמחממות יותר, ריהוט מסיבי כמחמם יותר, ואח שיכולה לחמם גם כן. כלומר – הדגש היה על לתפוס מקום, להעלות את האנרגיה בחדר ולתת תחושה של חיבוק. על כן, זה הגיוני שהסגנון נטה יותר לצבעים חמים ואדמתיים.

מה ייחודי בסגנון האדריכלות הכפרי?

תכנון בתים פרטיים בסגנון כפרי הינו ייחודי. הבה נבדוק מעט ממאפייניו.

שכן, סגנון האדריכלות הכפרית משתדל להעניק את הטון החמים, הכפרי והמזמין. אפשר למצוא ביטויים לסגנון בבתים שיש להם חיפויי עץ, בבתים שיש להם תקרות גבוהות עם קורות עץ, בריצוף בעל גוונים חמים, כמו גם חיפוי קירות באריחים חומים ואדומים. המטרה היא ליצור תחושה עוטפת, מחממת ונעימה. בשונה מסגנונות מודרניים ואחרים, כאן אפשר לשלב חופשי. כלומר, גם בסגנון מודרני ניתן לשלב בחופשיות – אלא שכאן הדגש הוא על חמימות. כלומר, אם מישהו לובש שתי גרביים מסוגים שונים, הרי זה משובח כי יש לזה וויב משפחתי. זה הסגנון שניתן למצוא גם במסגרת אדריכלות כפרית.

מעבר לכך, סגנון אדריכלות כפרי יכול למצוא ביטוי ברהיטים אקסטרה-גדולים. כמו דלתות עץ מסיביות, שימוש בדלתות ושערים גדולים, הקמת באר בחצר, וכיוצא בזה. החללים יהיו מוארים וגדולים, חומרי הגלם יהיו פרופילי ברזל ומתכות המעטרים את החלונות והדלתות כמו גם אבנים טבעיות עם גימור מחוספס ולקירות יהיו חיפויי טיח עם אלמנטים מחוספסים וכן הלאה.  

יתרונותיו וחסרונותיו של סגנון האדריכלות הכפרי

יתרונותיו של סגנון האדריכלות הכפרי הן אלה המאפשרות ניצול מקסימלי של אור, תחושה של חמימות ומשפחתיות ומראה טבעי ייחודי. החסרונות יכולים להיות קשורים בצורך לתחזק את כל חומרי הגלם, לוודא  שכל החומרים הטבעיים והמיוחדים מחזיקים מעמד, במיוחד החומרים האורגניים והטבעיים ביחס לחומרים תעשייתיים ומלאכותיים. אלו הם, בפשטות ובקצרה היתרונות והחסרונות המשוערים של תכנון בתים פרטיים בסגנון כפרי.